Akupunktur mot pollenallergi

Deler denne flotte artikkelen med dere fra Krystallkulen.no

Bruker akupunktur og homeopati mot allergier

Av Elisabeth H. Reynolds

Smart å starte med forebygging nå!

Pollenallergi er noe av det vanligste folk oppsøker homeopater og akupunktører for. Ved begge behandlinger utføres dybdeintervjuer for å danne et helhetlig bilde, og begge behandlinger kan virke både forebyggende og symptomlindrende ved pollenallergi og andre typer allergier.

Vi har tatt oss en tur til Markveien Naturmedisinske Senter i Oslo for å få vite hvordan en akupunktør og en homeopat går frem når de skal behandle pollenallergi. Homeopat Bettina Ørebech og akupunktør Vibeke Klev tar vennlig imot oss.
Uansett hva som feiler deg, vil første behandlingstime hos en akupunktør eller homeopat starte med et dybdeintervju for å danne et mest mulig helhetlig bilde. Hvis du kommer for å få behandling for allergi, tas ikke bare allergisymptomene i betraktning, men alle fysiske, mentale og emosjonelle tegn på ubalanse.

Behandler underliggende ubalanser
Som akupunktør ser Vibeke Klev på alle små og store plager du har for å finne ut hvilke ubalanser som ligger under og forårsaker allergien. I tillegg til et dybdeintervju tar hun pulsdiagnose og ansiktsdiagnose. Målet med behandlingen er å fjerne årsaken til allergien og styrke kroppen generelt.
– Ved pollenallergi er det lurt å jobbe forebyggende før sesongen starter, og da retter man seg mot de underliggende ubalansene. Ideelt sett bør man få ti behandlinger før sesongen starter, tipser Klev, som har ett bein i begge verdener – både i vestlig og kinesisk medisin. Før hun begynte å jobbe som akupunktør i 2005, var hun sykepleier på Rikshospitalet.
Når pollensesongen starter, kan man følge opp med akupunkturbehandling som rettes direkte mot de aktuelle symptomene. Nysing kan for eksempel være tegn på stagnasjon i en kanal som heter «governor vessel» og går oppover langs ryggraden og nakken, over hodet og frem til nesen og munnen. Man sier at man får for mye «vind» inn i systemet. Dette er et bilde på hvordan symptomet oppfører seg. Vind er noe som flytter seg raskt, akkurat som et nys.
Ved røde og kløende øyne bruker man et punkt oppå foten mellom stortåen og langtåen. Dette punktet er blant annet også brukt ved hodepine. For med akupunkturpunkter er det ofte slik at ett punkt kan brukes ved behandling av flere forskjellige plager.

Bedring på flere plan
Klevs erfaring er at de fleste begynner å merke bedring etter fire til seks behandlinger. I tillegg til en dempning av allergisymptomene kan de da også merke at de sover bedre, får bedre fordøyelse og har mer energi.
– Jeg har erfaring med at mange pasienter blir kvitt sin allergi med akupunktur, men det er ikke alle som blir bra. Slik er det heller ikke i sykepleien. Men jeg er overbevist om at akupunktur er mer enn placeboeffekt, ellers hadde jeg funnet meg en annen jobb, sier Klev.I kinesisk medisin skiller man mellom overskuddsubalanser og underskuddsubalanser – det er enten for mye av noe eller for lite av noe. Ved allergi kan det for eksempel være et underliggende underskudd i nyreenergien som gir en slags hetetilstand. Typiske symptomer på dette er kronisk slitenhet i korsryggen og nattesvette. Nyreenergien kan bli tæret på hvis man overforbruker seg selv, stresser eller går på akkord med seg selv over lang tid.

Eksem og kløe
Allergier kan også gi seg utslag på huden med eksem og kløe, som ofte er hetetilstander. Hvis man har allergiske reaksjoner på mat, så er ubalanser i mage- og leverenergien mer sentralt. Da kan man i behandlingen bruke akupunkturpunkter som tar sikte på å fjerne hete og tilføre mer yin for å kjøle ned tilstanden og roe ned. Allergier kan også være fuktighetstilstander, der man er tung i hodet og føler seg litt seig og treig.
Hovedpoenget er at det er mange forskjellige typer ubalanser som kan ligge under en pollenallergi. Siden symptomene kan variere veldig fra person til person, er det sjelden slik at to personer med pollenallergi får akkurat samme behandling.

Flere tusen midler
Også homeopaten danner seg et helhetlig bilde ut ifra alle symptomene, der både fysiske, mentale og følelsesmessige plager tas med i betraktningen. Etter et dybdeintervju velger homeopaten ett eller flere midler som passer symptomene til pasienten best. Det finnes flere tusen homeopatiske midler å velge mellom, så det er en kunst å finne frem til riktig middel i hvert enkelt tilfelle. To personer med samme type pollenallergi kan ha et helt ulikt symptombilde og dermed få helt ulike midler.
– Det lureste man gjør med pollenallergi, er å starte behandlingen mellom november og februar, for å styrke kroppen før pollensesongen starter, sier homeopat Bettina Ørebech. Det er likevel ikke for sent å begynne behandlingen i mars hvis man ønsker symptomlindring den sesongen. Men hvis man kommer på vinteren, kan man gjøre noe med de underliggende årsakene, og dermed er det større sjanser for at man kan være symptomfri i lengre perioder.
– De pasientene jeg har hatt med allergi, har blitt mye bedre av allergiplagene og har klart seg gjennom en hel pollensesong uten å måtte ty til allergimedisin, sier Bettina. Hun har en bachelorgrad fra Centre for Homeopathic Education i London og har to års erfaring som homeopat.

Røyk og alkohol
Noen homeopater anbefaler pasientene sine ikke å bruke tobakk eller drikke alkohol mens de går på homeopatiske midler. Bettina pleier kun å anbefale pasientene sine ikke å spise, drikke eller pusse tennene 15 minutter før og etter de tar det homeopatiske middelet.
Det er noen homeopatiske midler som blir brukt mer enn andre mot allergi. For eksempel er det et middel som er fremstilt av løk som ofte brukes mot rennende nese og sviende øyne. Felles for alle midlene er at de har vist seg å gi de samme symptomene hos friske mennesker som de symptomene de er ment å behandle.